De beste zeepbellenoplossing

Je onderzoekt op welke manier je een goede zeepbellenoplossing kan maken, die de grootste en sterkste bellen geeft.

Benodigdheden

  • verschillende soorten zeep: afwasmiddel van verschillende merken, geuren en kleuren, bruine zeep, handzeep, …
  • verschillende soorten suikers: kristalsuiker, bloemsuiker, ahornsiroop, honing, …
  • verschillende soorten water: kraantjeswater, gedemineraliseerd water, warm en koud water, bruisend water, zeewater, …
  • andere materialen die kunnen getest worden: behangerslijm, glycerine
  • materialen om in te mengen: transparante bakjes (bekertjes of microgolfdoosjes), lepels, maatbekers, spuitjes
  • bellenblazers om mengsels uit te testen
  • emmers en dweil om zeepsop op te ruimen (suikers in de mengsels zorgen voor een plakboel!)
  • eventueel een bestaand stappenplan van een zeepbellenoplossing: op internet zijn er tal van recepten te vinden.

Verloop

Probleemstelling: Er kan gestart worden met een verhaal van twee bellenblazers, die geen zeepbellenoplossing meer hebben. Kunnen wij hen helpen met het vinden van een recept voor stevige, grote zeepbellen?
Kort functioneel waarnemen van de materialen die klaar staan. De materialen staan best gegroepeerd: zepen, water en suikers elk apart. Hierbij aandacht schenken aan afspraken in functie van verkwisting.
Onderzoeken, waarbij het handig kan zijn om van een bestaand stappenplan te vertrekken. Dit mengsel wordt eerst gemaakt, en vervolgens kan hiervan vertrokken worden om het mengsel aan te passen. Zo weten de kinderen waaruit een mengsel bestaat, nl. zeep, water en een andere stof (bv. suiker, glycerine). Tijdens dit proces worden de mengsels geregeld getest, om na te gaan of ze voor goede zeepbellen zorgen.
Terugblik, waarbij de verschillende zeepbellenoplossingen getest worden. Kinderen kunnen vertellen welke ingrediënten ze gebruikt hebben. Deze kunnen ook op de potjes geschreven of getekend worden, of als je foto's van de ingrediënten hebt afgedrukt kan een receptenkaart gemaakt worden met de uitgeknipte ingrediënten en hoeveelheden.


Aandachtspunten bij de begeleiding

Het onderzoeksproces zal soms wat moeten bijgestuurd worden, om ervoor te zorgen dat kinderen niet willekeurig ingrediënten blijven mengen. Hierbij is een goede vraagstelling van belang. Dit kan bijvoorbeeld door vragen te stellen als:
- Wat heb je met elkaar gemengd?
- Wat zorgt voor goede bellen?
- Wat zou je willen veranderen om nog betere bellen te verkrijgen?
Probeer eens van elke tafel één ingrediënt te nemen en te kijken of dit werkt, daarna verander je één van die ingrediënten en bekijkt het verschil. Bij deze onderzoeksactiviteit is het voorkomen van verspilling een belangrijk aandachtspunt. Zorg dat kinderen geen te grote hoeveelheden gebruiken. Als je vertrekt van een bestaand stappenplan, maak ook hiervan dan een kleine hoeveelheid. Deze activiteit kan buiten doorgaan. Dit is goed omdat tijdens deze onderzoeksactiviteit veel wordt vuilgemaakt, maar ook omdat een wat vochtige lucht voor betere bellen zorgt. Tip: een zeepbellenmengsel dat heel goed werkt is: 150 ml ecover, 850 ml water, 2 lepels suiker, 1 lepel honing. Deze onderzoeksactiviteit kan je combineren met een onderzoekje naar mogelijke bellenblazers (zie fiche). Algemene aandachtspunten voor het begeleiden vind je hier.