Belang van achtergrondkennis

Ik ben zelf niet zo’n kei in wetenschap en techniek. Kan ik deze activiteiten dan wel aanbieden? Wat als de kinderen me vragen stellen waarop ik het antwoord niet ken?

Aansluitend bij de tip rond het verklaren van wetenschappelijke principes, deze tip met betrekking tot het belang van achtergrondkennis. Een basis aan kennis van wetenschappelijke principes is meegenomen, omdat je de kinderen zo soms voor meer uitdagingen kan stellen. Je hoeft echter geen wetenschapper te zijn om de onderzoekende houding van kinderen te stimuleren. Door samen met de kinderen op zoek te gaan naar antwoorden, toon je jezelf ook nieuwsgierig en onderzoekend, en verrijk je tegelijkertijd je eigen kennis.

Als je bijvoorbeeld een goede zeepbellenoplossing wil laten maken door de kinderen, zoek je waarschijnlijk zelf eerst enkele recepten op. Hierdoor merk je dat er vaak zowel een zeep, water alsook nog een derde stof in de mengsels zit. Na wat opzoekwerk weet je dat dit suikers zijn, die de vochtigheid in de zeepbel vasthouden. Deze kennis zorgt ervoor dat je de kinderen een variatie aan zeepsoorten, watersoorten én suikers zal aanbieden, om na te gaan welke combinatie voor de beste zeepbellen zorgt.